Despre arta designului de obiecte sanitare

Interviu cu Peter Wirz de la Vetica și Alain Reymond, Design Management Director al companiei Laufen

“Consecvența, calitatea și eficiența caracterizează parteneriatul nostru.”

Peter Wirz și Vetica, agenția sa de design și branding, au jucat un rol definitoriu în succesul companiei Laufen în ultimii 22 de ani. Născut în Brienz, Elveția, în anul 1960, Peter Wirz este un fost atlet de renume, în prezent inginer. Împreună cu echipa sa de la Vetica, Peter Wirz lucrează pentru companii de renume mondial.

Domnule Wirz, ați avut un succces răsunător ca alergător de semi-distanță în anii 1980. Ați parcurs o distanță lungă în colaborarea cu Laufen, datorită dumneavoastră și a agenției de design Vetica. Vedeți vreo paralelă între activitățile dumneavoastră ca atlet și, ulterior, ca designer?

Peter Wirz: Trebuie să cunoașteți un pic de germană ca să înțelegeți că „laufen” înseamnă, de fapt, „a alerga” în această limbă. Așadar, pot spune că există o paralelă între profesia și pasiunea mea din trecut ca alergător și activitatea mea de 22 de ani încoace, aceea de a asista compania Laufen în cursa spre perfecțiune.

O carieră în atletism este o lecție de viață valoroasă care te învață să adopți o atitudine pozitivă, atât în fața succesului, cât și a eșecului. O altă legătură între cele două profesii este concentrarea absolută pe un anumit obiectiv – un eveniment important precum Jocurile Olimpice în trecut sau o prezentare-cheie acum.

Cum a început colaborarea cu Laufen?

Peter Wirz: În anul 1998, pe când eram un designer liber profesionist, am preluat agenția M&E Design. Ambii designeri, W. Eichenberger și E. Muchenberger, lucrau deja pentru Laufen. În același an, eu deja intrasem în contact cu Laufen prin intermediul proiectului „Moderna”.

Colecția Moderna, Laufen

Care au fost primele produse pe care le-ați dezvoltat pentru Laufen?

Peter Wirz: Unul dintre proiectele de anvergură a fost colecția Laufen PRO, în 2005. Laufen PRO reprezintă un concept complet de baie care oferă soluțiile optime pentru orice configurație a spațiului din baie. Datorită colaborării strânse cu Laufen, acest proiect a avut un succes răsunător – și a fost copiat de diverși alți furnizori de-a lungul anilor.

Colecția include acum 34 de lavoare și 18 WC-uri, dar și bideuri și căzi de baie, cădițe de duș și mobilier de baie. Toate aceste elemente pot fi combinate pentru a crea soluția perfectă pentru orice tip de baie.

Colecția Pro, Laufen

Câte produse ați conceput pentru Laufen până acum și câte dintre ele au trecut de stadiul de proiect?

Peter Wirz: Dacă însumăm toate variațiunile de mărimi ale produselor, totalul este de aproape 250 până în prezent. Din câte știu, toate conceptele au trecut de stadiul de proiect și au fost lansate pe piață.

Domnule Reymond, Laufen lucrează exlusiv cu designeri colaboratori pentru colecțiile noi. De ce există această abordare?

Alain Reymond Picture: Torvioll Jashari

Alain Reymond: Expertiza noastră de bază este producerea de ceramică. Am acumulat cunoștințe în timp, ceea ce ne permite acum să producem ceramică de o calitate extrem de bună. Expertiza noastră în industria ceramicii a stat la baza dezvoltării know-how-ului care permite companiei Laufen să creeze băi la cele mai înalte standarde. Bineînțeles, ne așteptăm ca designul produsului să fie la același standard cu ceramica, din punct de vedere estetic și funcțional.

Cultura parteneriatului și a colaborării este vie în cadrul firmei Laufen, așadar ceea ce nu putem duce noi înșine la stadiul de perfecțiune, este dezvoltat în strânsă colaborare cu parteneri. Acest lucru explică, de asemenea, de ce colaborăm doar cu cei mai buni designeri.

Lucrăm cu artiști plini de creativitate, inovație, simț al funcționalității, care își pun amprenta pe produs și vin cu cele mai bune soluții pentru colecția respectivă.

Aveți în echipă unul dintre cei mai experimentați și creativi designeri, pe Peter Wirz. Ce considerați că definește relația profesională dintre Laufen și Vetica?

Alain Reymond: Mă bucur că v-ați referit la Peter Wirz ca la un membru al echipei. Când lucrezi împreună timp de 22 de ani se creează o anumită legătură, iar Peter a devenit o parte foarte importantă a noastră. Înțelege în profunzime ce înseamnă Laufen și a ajuns să cunoască extrem de bine filosofia companiei. În decursul anilor, a influențat cultura Laufen mai mult decât oricare alt designer. Flerul său unic de a combina partea estetică cu trendurile actuale și cu funcționalitatea cred că definește cel mai bine colaborarea noastră cu el.

Domnule Wirz, aveți o echipă care lucrează exclusiv pentru Laufen?

Peter Wirz: Avem o echipă de designeri care se ocupă aproape în exclusivitate de proiectele Laufen. Acesta este avantajul major al unei colaborări profesionale îndelungate. Consecvența, calitatea și eficiența caracterizează parteneriatul nostru. Cu toate acestea, fiecare din designerii noștri, inclusiv eu, lucrează și în alte proiecte sau domenii ca să nu ne plafonăm, din punct de vedere creativ.

Practic vorbind, cum se desfășoară colaborarea dintre Vetica și Laufen?

Peter Wirz: Relația noastră profesională se bazează pe încredere, apreciere și relevanță. De-a lungul anilor, acest lucru a condus la interese și scopuri comune care transcend serviciul de design propriu-zis. Ideile noi pentru proiecte vin în egală măsură din ambele părți, dar ne lăsăm inspirați și din trendurile pieței. În timp, am dezvoltat o mentalitate comună, dar și o legătură strânsă. La finalul zilei, scopul colaborării noastre este să asigurăm succesul pe termen lung al companiei Laufen.

Cum funcționează procesul de design la Laufen? În ce punct începe să se implice designerul?

Alain Reymond: În medie, trec 18 luni de la conceptul inițial și până la lansarea propriu-zisă a colecției, însă este necesară multă muncă preliminară înainte ca designerul să înceapă conceptul. Pentru a planifica strategia produsului și parcursul acestuia, sunt necesare analize amănunțite legate de durata de viață a produselor, de cerințele clientului, de trenduri și chiar de megatrenduri.

Aceste analize includ probleme de sustenabilitate precum economisirea apei și reducerea consumului de energie. Designerul intră în joc în momentul în care proiectul este prezentat într-un briefing detaliat ce corespunde obiectivelor noastre: doar atunci poate fi dat mai departe designerului.

Acesta creează primele drafturi care vor fi verificate apoi din punct de vedere fezabil și vor fi implementate împreună cu departamentul de dezvoltare.

Următorul pas este producerea prototipurilor pentru a fi testate și aprobate de către designer. În concluzie, acesta oferă asistență pe tot parcursul implementării proiectului și joacă un rol crucial în lansarea noilor colecții.

Câtă libertate are un designer? Cum se împacă ideile de design cu procesul de producție și cu cerințele tehnice?

Alain Reymond: Designerul are libertate atât cât îi oferă materialul, standardele și brieful. Ceramica, de exemplu, are anumite proprietăți pe care designerul trebuie să le ia în calcul. De aceea, comunicarea continuă cu departamentul nostru de dezvoltare este extrem de importantă.

Ceramică

Modelele de design sunt construite în CAD de experții noștri – ținând cont de standardele de aplicare – după care sunt analizate opțiunile de producție. Ideile sunt transmise de mai multe ori între departamentul de dezvoltare, cel de producție și designer înainte ca modelele să fie gata de producție.

Peter Wirz este deja foarte familiar cu caracteristicile fiecărui material și cu jocul de ping pong dintre departamente. Acest lucru înlesnește semnificativ colaborarea.

Domnule Wirz, cum a evoluat și cum s-a schimbat colaborarea dumneavoastră cu Laufen de-a lungul anilor?

Peter Wirz: Când am început să lucrăm împreună, era nevoie doar de un briefing scris pentru a dezvolta designul unui nou produs. În prezent, există discuții intense, ne contrazicem și ne provocăm unii pe alții. Punem sub semnul întrebării, respingem sau luăm în considerare idei până să ajungem la decizia finală de implementare.

Astăzi, cunoaștem în amănunt orientarea strategică, piața și competitorii companiei Laufen. Datorită acestor aspecte, am ajuns, în timp, să fim o mare familie.

Domnule Reymond, din perspectiva Laufen, care este motivul pentru care produsele lui Peter Wirz au succes pe termen lung?

Alain Reymond: Peter Wirz a reușit mereu să conceapă colecții accesibile aproape tuturor, cu un design atractiv. Peter a venit cu soluții care s-au potrivit perfect cu procesul de producție și cu materialele, astfel încât produsele au putut fi fabricate în cantități mari.

Peter se referă la acest concept ca fiind “design democratic” sau design pentru toată lumea.

Colecția Pro, Laufen

Domnule Wirz, aveți colaborări așa longevive și cu alți clienți, sau Laufen este o excepție?

Peter Wirz: O relație de lungă durată cu un client, cum este cea cu Laufen, reprezintă o excepție favorabilă de la regulă. Cu toate acestea, colaborările pe termen lung sunt foarte importante pentru a aduce plus valoare companiei și pentru a atinge succesul economic, prin intermediul designului și al brandului. În prezent, oferim suport pentru clienți precum ABB, Roche, Ypsomed și Stiebel Eltron.

Laufen este prezent la nivel internațional, deși este o companie elvețiană tradițională. Ca atare, cum vă diferențiați față de clienții din alte țări?

Showroom Laufen, Praga, Cehia

Peter Wirz: În prezent, Laufen este o companie orientată spre export, care se bucură de succes la nivel internațional. În ceea ce privește munca noastră, nu facem nicio diferență între o companie elvețiană tradițională și o corporație. Prin subsidiarii noștri, oferim aceleași servicii atât pentru firme japoneze, chinezești sau americane precum JTI, BenQ, 3M sau Starbucks, cât și pentru companii elvețiene cu tradiție, cum ar fi Victorinox sau Kuhn Rikon.

Domnule Reymond, Laufen se adresează unei piețe specifice sau baia Laufen este una universală?

Alain Reymond: În mare parte, Laufen se adresează publicului larg, este universal. Totuși, anumite țări au specificații tehnice și de design diferite de standardul internațional.

Încercăm să integrăm în colecțiile noastre internaționale, pe cât posibil, produse specifice anumitor tări, cum ar fi WC-ul monobloc pentru America sau Asia. Se întâmplă, de asemenea, să producem o serie destinată doar unei tări anume. De exemplu, piața din Europa de Nord are un concept total diferit despre băi față de alte țări.

Colecția Moderna, Laufen

Colecția Moderna a lui Peter Wirz se vinde aproape exclusiv în Elveția.

Unul dintre proiectele recente ale lui Peter Wirz i-a oferit ocazia să studieze piața din Asia. El a conceput un nou duș intim care îndeplinește cerințele pieței din Asia și care integerează, în același timp, valorile Laufen – cele mai înalte standarde de calitate, design, funcționalitate, inovație și precizie.

În calitate de designer industrial, lucrați în diferite domenii. Care e cea mai mare provocare pe care o ridică designul de obiecte sanitare?

Colecția Pro, Laufen

Peter Wirz: Rutina zilnică a oamenilor și baia, ca spațiu, s-au schimbat drastic în ultimii ani. Avem o abordare proactivă legată de schimbări și provocări împreună cu Laufen, dar și cu alte companii din industria sanitară, cum ar fi Duscholux. Mereu căutăm ca munca noastră să fie relevantă și utilă. Rezistența și utilitatea designului sunt factori critici, deoarece băile sunt renovate, în medie, o dată la 20-30 de ani.

Designul produselor Laufen are un limbaj specific sau acesta este regândit constant?

Peter Wirz: Ca designeri, ne concentrăm pe oameni. Suntem atenți la ceea ce vor și simt ei. Apoi mai sunt influențele mediilor în care trăim și, foarte important, cum percepem apa ca și componentă a băii. Toate aceste influențe ne formează gândirea și ideile legate de produsul finit.

Domnule Reymond, cât de mult preconizați că se vor schimba cerințele pieței, dorințele și nevoile pe care o baie trebuie să le îndeplinească? Ce impact au aceste schimbări asupra proceselor de design și producție în firma Laufen?

Colecția Pro, Laufen

Alain Reymond: Din punctul meu de vedere, două trenduri importante și decisive exercită o influență critică asupra obiectelor sanitare în prezent. Pe de-o parte, este dorința de sustenabilitate și, pe de altă parte, este digitalizarea. Lumea migrează spre digital, iar acest lucru este valabil și pentru băi! Ambele trenduri fac procesul de producție mai complex și, de asemenea, setează noi cerințe în materie de design.

Tehnologiile noi, inovațiile, partenerii și procesele noi – într-un cuvânt, economia circulară – toate aceste aspecte trebuie luate în considerare în zilele noastre. Laufen le-a identificat și se concentrează pe două aspecte cheie care sunt importante pentru viitor.

O întrebare de ordin personal, pentru dumneavoastră, domnule Wirz: Care din produsele create de dumneavoastră vă face mândru în mod special și de ce?

Peter Wirz: Foarte multe dintre produsele “noastre” Laufen au devenit best seller și sute de mii au fost instalate pe întreg globul. Aceste fapte ne umplu de mândrie și reprezintă un tribut al clienților pentru brandul Laufen și pentru munca noastră.

Un lucru care ne încântă în mod special este dezvoltarea platformei special destinate celor două WC-uri cu funcție de bideu, RIVA și NAVIA. În dezvoltarea acestor produse am folosit multe puncte forte ale companiei: experiența intuitivă cu produsul, inovația, tehnologia și integrarea componentei electronice complexe în corpul ceramic propriu-zis.

Laufen Cleanet, Riva

O întrebare personală și pentru dumneavoastră, domnule Reymond: Care este produsul preferat Laufen, creat de Peter Wirz?

Alain Reymond: Probabil veți presupune că voi alege tot RIVA, WC-ul cu funcție de bideu. Acest produs a fost primul vas de WC fabricat 100% din ceramică, care a avut și funcția de bideu integrată în vasul de toaletă.

Este mult know-how în spatele tehnologiei acestui vas WC cu funcție de bideu, iar designul ascunde această funcție cu succes.

Din punctul meu de vedere, capodopera lui Peter Wirz este pisoarul LEMA. Forma sa conică dă impresia unui obiect cu linii frumoase, și nu a unui pisoar banal. Acest produs turnat îndeplinește standardele arhitecturale la cel mai înalt nivel și, din acest motiv, el se găsește în majoritatea aeroporturilor mari din lume.

De fiecare dată când văd un pisoar LEMA, de exemplu în aeroportul din Viena, am senzația că deja am ajuns acasă, chiar dacă nu sunt în Elveția.

Lema, Laufen

Domnule Wirz, cum vedeți colaborarea cu Laufen în viitor? Cum va evolua ea? Ce noi provocări vor mai fi?

Peter Wirz: În calitate de designer de produs pentru Laufen, într-un sector atât de competitiv, cred că trebuie să fim mai agili, să avem mai mult curaj și să fim vizionari. La fel ca în trecut, drumul parcurs împreună nu va fi unul drept.

Personal, ceea ce mă face să văd viitorul într-o lumină pozitivă, este mentalitatea comună și dorința de a ne concentra tot mai mult pe sustenabilitate și durabilitate.

Înscrie-te la newsletter

Află cele mai noi tendințe și cele mai bune sfaturi de amenajare.